Co se skrývá za cenou našich výrobků?
Už jste slyšeli o iniciativě Měsíc férových cen? Má za cíl ukázat, co se skrývá za cenou výrobků českých tvůrců a značek. Chce ukázat, že jejich ceny nejsou „nemístné“, ale mají oporu v reálných nákladech, které čeští rukodělci musejí platit, když nevyužívají nelegálních a neetických zkratek.
Tato iniciativa se mi moc líbí a ráda se zapojím. Vy tak získáte představu o tom, proč jsou ceny pod značkou Decoyana takové, jaké jsou. A až mi někdo řekne, že to mám moc drahé a že v ____(doplňte si jméno jakéhokoli prodejce rychlé módy) mají „stejné“ výrobky za hubičku, tak vím, co můžu dotyčnému ukázat jako vysvětlení cen.
Tady je rozbor ceny naší nejdražší scrunchie ze zbytků látek, klasická z bavlněného saténu.
Zajímají vás podrobně jednotlivé součásti ceny? Čtěte dále. Netýkají se jen scrunchie, ale především ostatních výrobků, které najdete pod značkou Decoyana.
Vezmeme to postupně:
1. Práce
Asi není divu, že navrhnout několik desítek produktů, vyrobit je, vytvořit online i offline prezentaci, propagovat značku a splnit všechny legální povinnosti vyžaduje spoustu práce. Zvláště, když to děláte sami jen s podporou rodiny a budujete značku od základu. Možná to tak nevypadá (zvlášť, když sedím často u počítače), ale s budováním Decoyany jsem se tento rok opravdu nadřela.
Tady je takový "menší" výběr toho, co vlastně dělám (klikněte a výpis se rozbalí)
2. Kvalitní materiály
Jak jsem psala výše, využívám pouze kvalitní materiály, které něco vydrží. Ty ale samozřejmě něco stojí. Plus ke všemu připočtěme ještě dopravné od dodavatelů, popřípadě můj čas, který věnuji návštěvám obchodů (tady musím uznat, že mě to baví, ale to mě neuživí).
Taky teď nabízíme výrobky z látek, které zůstaly nevyužité (více zde) a ty jsou ještě dražší, jelikož jsou v menším množství a nejsou masově vyráběny.
3. Odvody a daně
Možná si říkáte: „Dobře, tak to děláš kvalitně a lokálně, ale když jdu na různá online tržiště s rukodělnou tvorbou, nebo na sociální sítě, tak tam jsou podobné výrobky taky levnější.“
Ano, to je pravda, ale většinou je to jen proto, že lidé, kteří tyto výrobky dělají, to mají jen jako koníček, a často jen potřebují, aby se jim pokryly náklady. A ty náklady si ještě uměle snižují tím, že nemají platné podnikatelské oprávnění, a neplatí tak povinné odvody (na sociální a zdravotní pojištění) a někdy ani daně.
Nejsem samozřejmě proti tomu, aby si někdo přivydělal, nebo dostal aspoň ty náklady za něco, co ho baví. Ale já touto cestou jít nechci. Případné pokuty za takové praktiky jsou „mastné“, navíc pokud chci vytvořit něco, co bude udržitelně fungovat dlouhodobě, tak to musím dělat v souladu se zákonem. Proto mám platnou živnost (IČO) a odvádím poctivě všechno, co odvádět mám.
4. Nájem a poplatky (za dílnu spojenou s výdejnou)
Kdybych bydlela v nějakém větším bytě/domě, tak mě toto netrápí, ale já bydlím v garsonce a odtamtud se vyrábět výrobky a řídit e-shop moc nedá. Proto jsem si musela pronajmout místo na práci, které aspoň funguje i jako výdejna. Naštěstí jsem měla možnost využít malého prostoru, který mám pronajatý od rodiny, ale i tak jsou to peníze, které každý měsíc musím platit, ať se děje, co se děje.
S dílnou jsou také spojené výdaje na vybavení (př. Karetní terminál), aby to nějak vypadalo, a samozřejmě poplatky za služby a energie. Jak asi moc dobře víte, energie v této době bohužel nejsou úplně nejmenší položkou v rozpočtu.
5. Doména, pronájem e-shopu
Jak jsem psala, mám pronajatý virtuální e-shop, což je samozřejmě mnohem levnější řešení, než platit programátory, ale i tak je to citelná položka rozpočtu. Musíte k tomu totiž připočítat i různá rozšíření, aby to vše dobře šlapalo, doménu, aby e-shop „měl kde bydlet“, a třeba i platební bránu, kterou dnes zákazníci často očekávají.
6. Propagace
Každá značka musí být někde vidět, proto jsou nedílnou součástí výčtu nákladů i poplatky za propagaci. Ať už typické reklamy, registrace na webech, které shromažďují české tvůrce, nebo poplatky za účast na trzích. O tomto tématu bych se také mohla rozepsat, ale výpis už je dlouhý i tak.
Pokud jste dočetli až sem, moc děkuji! Mnohem lépe teď snad chápete situaci českých tvůrců a proč mají takové ceny. A pokud máte nějaké otázky, šup sem s nimi, kontakty máte zde.
Na závěr mám trochu špatnou zprávu. Ale i dobrou, abych to vyvážila.
Tato iniciativa mě přiměla znovu se podívat na ceny za moje výrobky, zvláště se současnými náklady, a mně samotné ukázala, že aby byla Decoyana prosperující, bude potřeba zvýšit ceny na velké části výrobků, co nabízíme. Bohužel, současnou ekonomickou situaci asi nemusím popisovat, navíc je vidět, že i cenotvorba je umění, ve kterém se stále zlepšuji. Takže jsem vyhodnotila, že je potřeba ceny zvýšit. Ta dobrá zpráva je, že než to udělám, chci vám dát narozeninovou slevu! 13.11. totiž slavím narozeniny a řekla jsem si, že to chce oslavit. Příští týden budou mít všechny produkty slevu 13%, některé i 24% (13+11 ;)). Máte tak možnost si vybrat vánoční dárky, nebo si koupit něco pro sebe. O podrobnostech akce budu informovat na sociálních sítích.
Děkuji za Vaši podporu a přeji krásný den!