Co se skrývá za cenou našich výrobků?

Už jste slyšeli o iniciativě Měsíc férových cen? Má za cíl ukázat, co se skrývá za cenou výrobků českých tvůrců a značek. Chce ukázat, že jejich ceny nejsou „nemístné“, ale mají oporu v reálných nákladech, které čeští rukodělci musejí platit, když nevyužívají nelegálních a neetických zkratek.

Tato iniciativa se mi moc líbí a ráda se zapojím. Vy tak získáte představu o tom, proč jsou ceny pod značkou Decoyana takové, jaké jsou. A až mi někdo řekne, že to mám moc drahé a že v ____(doplňte si jméno jakéhokoli prodejce rychlé módy) mají „stejné“ výrobky za hubičku, tak vím, co můžu dotyčnému ukázat jako vysvětlení cen.

Tady je rozbor ceny naší nejdražší scrunchie ze zbytků látek, klasická z bavlněného saténu.

mesic ferovych cen decoyana

Zajímají vás podrobně jednotlivé součásti ceny? Čtěte dále. Netýkají se jen scrunchie, ale především ostatních výrobků, které najdete pod značkou Decoyana.

Vezmeme to postupně:

1. Práce

Asi není divu, že navrhnout několik desítek produktů, vyrobit je, vytvořit online i offline prezentaci, propagovat značku a splnit všechny legální povinnosti vyžaduje spoustu práce. Zvláště, když to děláte sami jen s podporou rodiny a budujete značku od základu. Možná to tak nevypadá (zvlášť, když sedím často u počítače), ale s budováním Decoyany jsem se tento rok opravdu nadřela.

 

 

 

Tady je takový "menší" výběr toho, co vlastně dělám (klikněte a výpis se rozbalí)
  • Výběr materiálu – jelikož je pro mě důležité, aby výrobky hodně dlouho vydržely, musím být velmi pečlivá při výběru materiálu. To znamená dlouhé procházení e-shopů a kamenných prodejen dodavatelů, testování všech materiálů a postupné doobjednávání. A já tomu věnuji ještě více času, protože se i dívám na udržitelnost a alespoň se snažím pochopit, jak se přesně látka chová a jak jí udržovat tak, aby dlouho vydržela.
  • Šití – kvůli nesmyslně nízkým cenám v obchodech s rychlou módou to vypadá, že ušít nějaký výrobek je vlastně brnkačka. Naopak, než vůbec můžete sednout ke stroji, je potřeba látku vyžehlit (někdy i vyprat a usušit), vyměřit vzor/obkreslit šablonu, ustřihnout (pokud možno rovně), našpendlit a na stroj navléknout ty správné nitě. Samotné šití taky může být náročné, zvláště když používáte nějaký složitý materiál jako třeba polyesterový satén. A teď si představte, že uděláte chybu, klidně i menší, a musíte stehy vypárat a jet znovu. A oproti větším šicím dílnám já ještě musím řešit to, že mám malovýrobu, kde výroba každého kusu není tak efektivní.
  • Focení – fotky jsou pro e-shop dost důležité a když si je uděláte sami, je to velmi pracné. Připravit produkty, pozadí a světlo, vymyslet rozložení a „náladu“ fotky. A pak ještě fotky upravovat, aby snesly dnešní očekávání zákazníků. I s fotografem je práce – tam zase musíte vysvětlit, co přesně potřebujete, jinak fotky nedopadnou tak, jak byste si přáli.
  • Úprava webu – používám krabicové řešení e-shopu, kdy už je základ hotový, ale je stále potřeba: vytvořit grafiku a design, uvést informace pro zákazníky, včetně těch zákonně povinných, pro každý produkt a kategorii napsat popisky, sehnat a nahrát fotky a vymyslet ceny. A to všechno tak, aby to zákazníkům bylo jasné a aby je produkty zaujaly. A pak jsou tu další věci – třeba mému já před rokem hrozně závidím, že nevěděla, co to je Google Analytics a jaká práce je to nastavit :D
  • Další činnosti – komunikace se zákazníky, vytváření obsahu na web a na sociální sítě (já třeba k tomu všemu ještě dělám videa), testování produktů, balení a odesílání zásilek,…raději už tady s popisem pracovních činností přestanu, už tak mě z toho výpisu bolí hlava.

 

 

 

2. ukázka látek z bavlněného saténuKvalitní materiály

Jak jsem psala výše, využívám pouze kvalitní materiály, které něco vydrží. Ty ale samozřejmě něco stojí. Plus ke všemu připočtěme ještě dopravné od dodavatelů, popřípadě můj čas, který věnuji návštěvám obchodů (tady musím uznat, že mě to baví, ale to mě neuživí).

Taky teď nabízíme výrobky z látek, které zůstaly nevyužité (více zde) a ty jsou ještě dražší, jelikož jsou v menším množství a nejsou masově vyráběny.

3. Odvody a daně

Možná si říkáte: „Dobře, tak to děláš kvalitně a lokálně, ale když jdu na různá online tržiště s rukodělnou tvorbou, nebo na sociální sítě, tak tam jsou podobné výrobky taky levnější.“

Ano, to je pravda, ale většinou je to jen proto, že lidé, kteří tyto výrobky dělají, to mají jen jako koníček, a často jen potřebují, aby se jim pokryly náklady. A ty náklady si ještě uměle snižují tím, že nemají platné podnikatelské oprávnění, a neplatí tak povinné odvody (na sociální a zdravotní pojištění) a někdy ani daně.

Nejsem samozřejmě proti tomu, aby si někdo přivydělal, nebo dostal aspoň ty náklady za něco, co ho baví. Ale já touto cestou jít nechci. Případné pokuty za takové praktiky jsou „mastné“, navíc pokud chci vytvořit něco, co bude udržitelně fungovat dlouhodobě, tak to musím dělat v souladu se zákonem. Proto mám platnou živnost (IČO) a odvádím poctivě všechno, co odvádět mám.

dílna4. Nájem a poplatky (za dílnu spojenou s výdejnou)

Kdybych bydlela v nějakém větším bytě/domě, tak mě toto netrápí, ale já bydlím v garsonce a odtamtud se vyrábět výrobky a řídit e-shop moc nedá. Proto jsem si musela pronajmout místo na práci, které aspoň funguje i jako výdejna. Naštěstí jsem měla možnost využít malého prostoru, který mám pronajatý od rodiny, ale i tak jsou to peníze, které každý měsíc musím platit, ať se děje, co se děje.

S dílnou jsou také spojené výdaje na vybavení (př. Karetní terminál), aby to nějak vypadalo, a samozřejmě poplatky za služby a energie. Jak asi moc dobře víte, energie v této době bohužel nejsou úplně nejmenší položkou v rozpočtu.

5. Doména, pronájem e-shopu

Jak jsem psala, mám pronajatý virtuální e-shop, což je samozřejmě mnohem levnější řešení, než platit programátory, ale i tak je to citelná položka rozpočtu. Musíte k tomu totiž připočítat i různá rozšíření, aby to vše dobře šlapalo, doménu, aby e-shop „měl kde bydlet“, a třeba i platební bránu, kterou dnes zákazníci často očekávají.

6. Propagace

Každá značka musí být někde vidět, proto jsou nedílnou součástí výčtu nákladů i poplatky za propagaci. Ať už typické reklamy, registrace na webech, které shromažďují české tvůrce, nebo poplatky za účast na trzích. O tomto tématu bych se také mohla rozepsat, ale výpis už je dlouhý i tak.

Pokud jste dočetli až sem, moc děkuji! Mnohem lépe teď snad chápete situaci českých tvůrců a proč mají takové ceny. A pokud máte nějaké otázky, šup sem s nimi, kontakty máte zde.

 

Na závěr mám trochu špatnou zprávu. Ale i dobrou, abych to vyvážila.

Tato iniciativa mě přiměla znovu se podívat na ceny za moje výrobky, zvláště se současnými náklady, a mně samotné ukázala, že aby byla Decoyana prosperující, bude potřeba zvýšit ceny na velké části výrobků, co nabízíme. Bohužel, současnou ekonomickou situaci asi nemusím popisovat, navíc je vidět, že i cenotvorba je umění, ve kterém se stále zlepšuji. Takže jsem vyhodnotila, že je potřeba ceny zvýšit. Ta dobrá zpráva je, že než to udělám, chci vám dát narozeninovou slevu! 13.11. totiž slavím narozeniny a řekla jsem si, že to chce oslavit. Příští týden budou mít všechny produkty slevu 13%, některé i 24% (13+11 ;)). Máte tak možnost si vybrat vánoční dárky, nebo si koupit něco pro sebe. O podrobnostech akce budu informovat na sociálních sítích.

Děkuji za Vaši podporu a přeji krásný den!